Шлях міжнародного інвестора до України

Залучення міжнародного інвестора в Україну має стати топ-темою для керівництва країни. Кабмін  за ініціативи Держгеонадр має  розробити стратегію надрокористування і діяти згідно чіткого плану заходів щодо участі України на міжнародній арені. Успіх реалізації цього завдання вартий такого ж рівня уваги, як і програма уряду 2020 щодо енергонезалежності. Колись ми вже втратили потужних світових  інвесторів, ми маємо спробувати їх повернути.

Міжнародні інвестиції для України  це не просто наповнення бюджету, світові стандарти роботи, розвиток інфраструктури, робочі місця та високі екологічні гарантії. Це шанс для України увійти до переліку країн з нормальним інвестиційним кліматом. Реалізація навіть одного успішного кейсу в надрокористуванні – це шанс для економіки України.

Хто втрачає шанс залучити інвестора в Україну?

Інвестиції – це не абстрактна річ. Це результат конкретної роботи конкретних людей. Зокрема, Державної служби геології та надр України. Служба  є головним розпорядником геологічної інформації країни, а значить має повний карт-бланш для «реклами» на міжнародному ринку національної геологічної галузі. Держгеонадра може розробити певну стратегію розвитку сектору надрокористування, визначитися з конкретними кроками і термінами в досягненні реальних результатів.

Міжнародна профільна спільнота живе достатньо активним життям. За 2017 рік відбулося десятки потужних заходів, де зустрічаються «мейджори» ринку, які готові інвестувати мільйони доларів до конкретних проектів. Тільки за три з половиною місяці 2018 року Держгеонадра проігнорували одразу п’ять потужних виставок, а саме:

  1. щорічну міжнародну канадську виставку PDAC International Convention, Trade Show & Investors Exchange;
  2. щорічну міжнародну виставку в США, Хьюстоні СERA WEEK;
  3. міжнародну нафтогазову виставку Australion Oil and Gas (AOG);
  4. міжнародну нафтогазову виставку в Мексиці Petroleum Exhibition and Conference of Mexico 2018;
  5. міжнародну виставу нафтогазової галузі в Кувейті Kuwait Oil and Gas

Такі заходи – унікальна платформа для того, щоб представити свій потенціал, запропонувати конкретні проекти для залучення інвестора. Разом з тим, потрібно розуміти, що презентувати потрібно не абстрактні ідеї, а конкретні пропозиції – ділянки надр, необхідний об’єм інвестицій та переваги для іноземних інвесторів.

Наприклад, цього року на CERA Week, серед учасників були Statoil, Petronas, Saudi Aramco, Exxon, Total, Conoco Philips, Chevron, E.On, OMV, OPEC, профільні міністерства країн, Microsoft, сервісні компанії, представники національних компаній ОАЄ, Саудівської Аравії, Катару та інших країн з усього світу. Нажаль Україна не була представлена цього року, а це означає ми втратили свій шанс залучити інвестора.

Представники державних органів, а саме Держгеонадр могли б взяти на себе функцію представляти країну. Адже, відповідно до  Положення про Держгеонадра, а саме 28 пункт у служби є відповідне зобов’язання. До кінця року світова спільнота проведе щонайменше 16 потужних виставок. Мова йде про:

 Надрові ділянки, які вже зараз чекають на іноземного інвестора?

Наразі на окрему увагу з боку інвесторів заслуговують ділянки циркон-рідкісноземельно-флюоритових руд Ястребецької ділянки, титан-апатитових руд ділянки «Юрівська», берилію Пержанського родовища, сульфідних мідно-нікелевих руд Прутівського рудопрояву  на Житомирщині.

Нещодавно Держгеонадра отримала погодження від обласної влади щодо проведення аукціону з продажу спецдозволів на ці ділянки.

Окремої уваги заслуговує Прутівське родовище. Дуже схоже родовище є в Амурській області Далекого Сходу Росії «Кун-Мани». Не дивлячись на те,що розробляти родовище достатньо складно через низьку температуру і відсутність інфраструктури, росіяни змогли залучити канадійську компанію АМС, акції якої котуються на Лондонській біржі. Сума інвестицій 700 млн доларів.

Питання, що заважає зробити це України, маючи помірний клімат і  розвинуту інфраструктура (родовище знаходиться в 40 км від м.Житомир)?

Залучати міжнародного інвестора в Україну потрібно хоча б тому, що досі не було жодного успішного кейсу від нафтогазового гіганту. Нажаль Shell, Еххоn та Chevron не затримались надовго в Україні. Разом з тим, міжнародні компанії такі як ENI, Arawak, Cadogan ще присутні на ринку.  Інші компанії є переважно умовними іноземними інвесторами. Російські або українські олігархи переважно реєструють компанію на Кіпрі  і заходять до України під видом іноземного інвестора. Не треба говорити, що їхні стандарти роботи сильно відрізняються від справжніх міжнародних принципів роботи.

Що потрібно зробити, щоб завести іноземного інвестора в Україну

У рейтингу легкості ведення бізнесу, який щороку складає Світовий банк, Україна хоч повільно, та все ж покращує свою позицію. Але міжнародні інвестори і до теперішнього часу обережно ставляться до ризиків інвестування в країні загалом. Пришвидшити їхні темпи можна,зробивши наступне:

  1. розробити стратегію розвитку надрокористування. Проведення поодиноких аукціонів з продажу спецдозволів на користування надрами не панацея для вирішення проблем галузі.
  2. активна позиція на міжнародних виставках та заходах. Потрібно підготувати конкретні пропозиції по ділянкам надр і презентувати їх у вигляді практичних кейсів на профільних заходів.
  3. модернізувати та стабілізувати профільне законодавство. На щастя, ми бачимо перші серйозні зрушення в нафтогазовому секторі: ЗУ №3096 про дерегуляцію господарської діяльності  та ЗУ№ 3038  про децентралізацію ренти.
  4. залучення міжнародних видань для масштабного розголосу.
  5. адаптувати класифікатор з захисту запасів корисних копалин і почати говорити однією «геологічною мовою» зі світовим суспільством. Вибір за Україною, чи то так і продовжувати існувати в закритому пострадянському суспільстві, чи відповідати сучасним вимогам ринку.

Взяти за основу можна , наприклад, JORC це австралоазіатський Кодекс звітності про результати розвідки, мінеральних ресурсів і запасів руди. Європейський  PERC, Канадійський CIM, або будь які інші стандарти, які входять до  «родини» СRIRSCO.

Говорячи про інвестиційний клімат, важливо розуміти, що інвестиції не беруться нізвідки. Інвестори приходять у ту країну, де є привабливе середовище для розвитку бізнесу. Покращити його або повністю змінити, в наших руках. Головне бути ініціатором змін, а не чекати на них!

Джерело: Новое Время